Tanulási zavarra utaló tünetek iskolás korban

Line
09 Nov

Tanulási zavarra utaló tünetek iskolás korban

Diszlexia, diszgráfia...

Iskoláskorban tanulási zavarra utalhatnak az alábbi tünetek:

 

Alsó tagozat

  • Nehezen tanulja meg a betűk és hangok közötti kapcsolatot, az összeolvasást.
  • Sok hibát ejt: betűtévesztés,- csere, – kihagyás, – betoldás, reverzió stb.

 Ugyanezek a hibák írásban is jelentkezhetnek.

  • Bizonytalan, lassú olvasás.
  • Nem érti vagy rosszul értelmezi az olvasottakat.
  • Nem képes a szöveg lényeges elemeinek kiemelésére.
  • Ügyetlenül ír.
  • Írása kusza, rendezetlen, nehezen olvasható.
  • Nehezen számol, nehezen rendezi sorba a számokat és összekeveri a műveleti jeleket.
  • Lassan tanul.
  • Nem tud megjegyezni és gyorsan felidézni dolgokat (pl, hónapokat, évszámokat, utcaneveket).
  • Problémát jelent a matematikai fogalmak kialakítása, használata.
  • A tízes átlépés, szorzótáblák tanulása nehézséget jelent.
  • Számolásnál rossz, kezdetleges technikával használja ujjait a műveletvégzésnél.

Felső tagozat

  • Problémát jelent a szabályalkotás.
  • Téri-orientációs problémái miatt a geometria területén is gondjai vannak.
  • Szövegértési zavara miatt szöveges feladatokat nehezen old meg.
  • Nehezen tanul idegen nyelvet.
  • Beszédértési problémái lehetnek.
  • Nehezen idéz fel tényeket, információkat.
  • Feledékeny, figyelmetlen, szervezetlen, fáradékony.
  • Nem tud előre tervezni.
  • Rosszul osztja be az idejét.
  • Nehezen barátkozik.

Kísérhetik:

– érzelmi zavarok, félelem az iskolai kudarctól, depresszió, hiperaktív tünetek

– pszichoszomatikus panaszok: fej-hasfájás

– szociális magatartászavarok: házi feladattal kapcsolatos konfliktusok, egyenetlen fejlődés

A leggyakoribb tanulási zavarok a következők:

Olvasás, írás, helyesírás zavara – diszlexia, diszgráfia és diszortográfia

Ezek a tanulási zavarok az írott nyelv észlelését, illetve létrehozását nehezítik meg.

 

Diszlexia- olvasás zavar

 

Tünetek:

  • olvasási jártasság megtanulásának nehézsége, már az olvasástanulás kezdetén
  • az olvasás tanulása során nehezen alakul ki a hang-betű kapcsolat
  • az olvasás extrém hibás, akadozó, lassú, vagy szökellő, gyors
  • hangos olvasásban hangok, szavak kihagyása, eltorzítása, fordított irányból olvasása, felcserélése vagy betű és szópótlékok fordulnak elő
  • betűtévesztés, különösen a hasonló alakú (b-d) és a hasonló hangzásúakat (v,f,b,p)
  • gyenge szövegértés, emlékezés az olvasottakra, hallás utáni könnyebb értelmezés
  • általános helyesírási zavarral jár
  • a helyesírás hasonlóan túlzottan hibás (ékezeteket lefelejtik kettőzés, hasonulás)…stb.
  • idegennyelv megtanulásának nehezítettsége

Kb. 10 %-ban a vizuomotoros érzékelési nehézségei is észlelhetőek. Grafomotoros készségükben is elmaradás látható.

A tartós kudarc, sikertelenség másodlagos pszichés zavarokat, fokozott szorongást okozhat, különösen büntetés, ill. túlkövetelés esetén. Kialakulhat a teljesítmény-motiváció hiánya.

Diszgráfia – az írás zavara

 

Típusai:

  • a mozgástervezés nehézségei (egy-egy mozdulatot elvégez, de a mozdulatsor már  nehézséget jelent)
  • vizuális felfogóképesség csökkenése (nehézség pl. a betűk alakjának felismerésében)
  • helytelen ceruzafogás
  • látási memória zavara (jól másol, de diktálás útján nem tud írni)
  • térbeli elhelyezés zavara (nehézséget jelent a papíron elrendezni az írást)
  • folyamatosság zavar (lassan megy, de gyorsabb tempó esetén szétesik)

További jellegzetességei:

  • az írás indításának nehézsége
  • kis- és nagybetűk elkülönítésének zavara
  • rövid és hosszú magánhangzók megkülönböztetésének nehézsége
  • finomabb árnyalatok elkülönítésének zavara
  • az írómozgásokban azok kivitelezésében jellemző a rossz kéztartás
  • a görcsösség
  • az írómozgás egyenetlen, ritmusa és lendülete töredezett lesz,a gyermek egész testével ír
  • az optimális mozgássor csak nagyon lassan valósul meg, ezért is fáradékonyabbak a diszgráfiás gyermekek
  • tájékozódási nehézség a vonalrendszerben
  • a leírt betűk nagysága egy szón belül is erősen változó
  • a betűk dőlésszöge következetlen
  • a betűformák szabálytalanok
  • gyakori az átírás, áthúzás, összefirkálás, a zárójel
  • hiányoznak, vagy torzulnak a betűkapcsolások
  • gyakori a nyomtatott és írott betűk tévesztése
  • diktálás után betű, szótag, szó ki- és elhagyása fordul elő
  • a tanuló a szöveget módosítja, esetleg értelmetlen mondatokat ír
  • végül jellemző a helyesírási készség általános gyengesége
  • feltűnőek a tükörírásos elemek, a fölösleges betűelemek, a betű-, szótag-, szókihagyások
  • a diszgráfiás gyermekkapcsolási nehézségekkel küzd,írásban is téveszti a szó- és mondatstruktúrát
  • és végül, más tananyagokban való előrehaladásához viszonyítva nagyon lassú az írás megtanulásának folyamata
  • Az írás szorongást kelt, a gyermek elhanyagolja írásos feladatait

Kezelés:

  • speciális logopédiai
  • pedagógiai: az olvasás és helyesírás funkciók kezelése, fejlesztése (Meixner Ildikó módszere)
  • indokolt esetben az egyéni pszichés zavarok rendezése

Diszortográfia – helyesírás zavar

 

Az életkorhoz viszonyítva kifejezetten hibás helyesírás jellemzi, aminek nincs egyéb kézenfekvő (pl látásprobléma) magyarázata.

A helyesírási zavar gyakran jár együtt olvasási nehézséggel, azonban önmagában is előfordul. Kizárólagos helyesírási nehézség mellett a nyelvi készségek általában jobbak, mintha olvasási zavar is társul hozzájuk.

Diszkalkulia-Számolási zavar

 

A diszkalkulia a számok világában való eligazodást nehezíti meg.

A diszkalkuliás gyerekek nehezen számolnak, gyenge a számfogalmuk, rosszul észlelik a mértani formákat és testeket, nem vagy nehezen tájékozódnak a térben és az időben, nem tudják megbecsülni a távolságokat.

Nehézséget jelent számukra a számszimbólumok megértése, felismerése, nehezen értik meg a számok egymás közötti viszonyait, nem képesek azokat meghatározott szempont szerint elrendezni, nehezen fogják fel a számokkal végzett műveleteket is.

Nehezített az alapvető számolási készségek megtanulása, pl. összeadás, kivonás, osztás, szorzás, osztás. Már a számfogalom kialakulásánál, a számérték megértésénél is lehetnek problémák.

Nehézségeik vannak a számok másolása, megtartása műveleteknél, a szorzótábla megtanulása, feladatok a számolási folyamatok szimbólumaival terén, rosszul értik a matematikai  kifejezéseket, jeleket, tételeket. Szöveges feladatoknál nehezen tudnak átvinni egyenletbe, a plusz-mínusz felismerése, megértése akadályokba ütközik…stb. Ezek a hiányosságok komoly gondokat okozhatnak nekik a matematikai ismeretek elsajátításában.

A súlyos számolási zavar iskoláskori tipikus tünetei

Gyakran visszatérő, azonos jellegű számolási hibák az alábbi területeken:

– az alapműveleteknél a tíz átlépése,

– a maradék megtartása,

– az irányok figyelembevétele kivonáskor,

– többjegyű szorzóval való szorzáskor a részletszorzatok helyének megállapítása;

– szimbólumok, jelek használata (fizikai, kémiai jelek is),

– soralkotások, növekvő és csökkenő sorok írása és olvasása.

Fogalmi hiányosságok a következőkben:

– szorzás, osztás,

– törtszám értelmezése, tizedes törtek írása, olvasása,

– síkidom és test közötti különbség,

– kerület, terület.

Alapvető mennyiségfogalmi hiányosságok:

– idő, hosszúság, űrtartalom, tömeg mértékegységeinek tudása, átváltása terén.

Ehhez kapcsolódik a különböző iskolai matematikai, kémiai, fizikai képletek, összefüggések tartalmi hiánya, következésképpen azok alkalmazása sem lehetséges, hiába áll rendelkezésre a számológép.

 

Forrás :

Tanulási nehézségek, tanulási zavar kezelése (diszlexia, diszgráfia, diszortográfia, diszkalkulia) | Pszichológus (tanulas-fejlesztes.hu)

szolgáltatásaink

Fejlesztendő területek az iskolakezdés előtt:

- Mozgásfejlesztés
-Finom-motorika fejlesztése
-Figyelem és koncentráció fejlesztése
-Test-séma, térbeli -, és síkbeli tájékozódás fejlesztése
- Sorrendiség és szerialitás fejlesztése
-Számolási készség fejlesztése
A fejlesztést az óvodás, főleg a nagycsoportos évek alatt, illetve az iskolát megelőző nyári szünetben ajánlott elvégezni.

To Top