Tanulási zavarra utaló tünetek iskolás korban
Tanulási zavarra utaló tünetek iskolás korban
Diszlexia, diszgráfia...
Iskoláskorban tanulási zavarra utalhatnak az alábbi tünetek:
Alsó tagozat
- Nehezen tanulja meg a betűk és hangok közötti kapcsolatot, az összeolvasást.
- Sok hibát ejt: betűtévesztés,- csere, – kihagyás, – betoldás, reverzió stb.
Ugyanezek a hibák írásban is jelentkezhetnek.
- Bizonytalan, lassú olvasás.
- Nem érti vagy rosszul értelmezi az olvasottakat.
- Nem képes a szöveg lényeges elemeinek kiemelésére.
- Ügyetlenül ír.
- Írása kusza, rendezetlen, nehezen olvasható.
- Nehezen számol, nehezen rendezi sorba a számokat és összekeveri a műveleti jeleket.
- Lassan tanul.
- Nem tud megjegyezni és gyorsan felidézni dolgokat (pl, hónapokat, évszámokat, utcaneveket).
- Problémát jelent a matematikai fogalmak kialakítása, használata.
- A tízes átlépés, szorzótáblák tanulása nehézséget jelent.
- Számolásnál rossz, kezdetleges technikával használja ujjait a műveletvégzésnél.
Felső tagozat
- Problémát jelent a szabályalkotás.
- Téri-orientációs problémái miatt a geometria területén is gondjai vannak.
- Szövegértési zavara miatt szöveges feladatokat nehezen old meg.
- Nehezen tanul idegen nyelvet.
- Beszédértési problémái lehetnek.
- Nehezen idéz fel tényeket, információkat.
- Feledékeny, figyelmetlen, szervezetlen, fáradékony.
- Nem tud előre tervezni.
- Rosszul osztja be az idejét.
- Nehezen barátkozik.
Kísérhetik:
– érzelmi zavarok, félelem az iskolai kudarctól, depresszió, hiperaktív tünetek
– pszichoszomatikus panaszok: fej-hasfájás
– szociális magatartászavarok: házi feladattal kapcsolatos konfliktusok, egyenetlen fejlődés
A leggyakoribb tanulási zavarok a következők:
Olvasás, írás, helyesírás zavara – diszlexia, diszgráfia és diszortográfia
Ezek a tanulási zavarok az írott nyelv észlelését, illetve létrehozását nehezítik meg.
Diszlexia- olvasás zavar
Tünetek:
- olvasási jártasság megtanulásának nehézsége, már az olvasástanulás kezdetén
- az olvasás tanulása során nehezen alakul ki a hang-betű kapcsolat
- az olvasás extrém hibás, akadozó, lassú, vagy szökellő, gyors
- hangos olvasásban hangok, szavak kihagyása, eltorzítása, fordított irányból olvasása, felcserélése vagy betű és szópótlékok fordulnak elő
- betűtévesztés, különösen a hasonló alakú (b-d) és a hasonló hangzásúakat (v,f,b,p)
- gyenge szövegértés, emlékezés az olvasottakra, hallás utáni könnyebb értelmezés
- általános helyesírási zavarral jár
- a helyesírás hasonlóan túlzottan hibás (ékezeteket lefelejtik kettőzés, hasonulás)…stb.
- idegennyelv megtanulásának nehezítettsége
Kb. 10 %-ban a vizuomotoros érzékelési nehézségei is észlelhetőek. Grafomotoros készségükben is elmaradás látható.
A tartós kudarc, sikertelenség másodlagos pszichés zavarokat, fokozott szorongást okozhat, különösen büntetés, ill. túlkövetelés esetén. Kialakulhat a teljesítmény-motiváció hiánya.
Diszgráfia – az írás zavara
Típusai:
- a mozgástervezés nehézségei (egy-egy mozdulatot elvégez, de a mozdulatsor már nehézséget jelent)
- vizuális felfogóképesség csökkenése (nehézség pl. a betűk alakjának felismerésében)
- helytelen ceruzafogás
- látási memória zavara (jól másol, de diktálás útján nem tud írni)
- térbeli elhelyezés zavara (nehézséget jelent a papíron elrendezni az írást)
- folyamatosság zavar (lassan megy, de gyorsabb tempó esetén szétesik)
További jellegzetességei:
- az írás indításának nehézsége
- kis- és nagybetűk elkülönítésének zavara
- rövid és hosszú magánhangzók megkülönböztetésének nehézsége
- finomabb árnyalatok elkülönítésének zavara
- az írómozgásokban azok kivitelezésében jellemző a rossz kéztartás
- a görcsösség
- az írómozgás egyenetlen, ritmusa és lendülete töredezett lesz,a gyermek egész testével ír
- az optimális mozgássor csak nagyon lassan valósul meg, ezért is fáradékonyabbak a diszgráfiás gyermekek
- tájékozódási nehézség a vonalrendszerben
- a leírt betűk nagysága egy szón belül is erősen változó
- a betűk dőlésszöge következetlen
- a betűformák szabálytalanok
- gyakori az átírás, áthúzás, összefirkálás, a zárójel
- hiányoznak, vagy torzulnak a betűkapcsolások
- gyakori a nyomtatott és írott betűk tévesztése
- diktálás után betű, szótag, szó ki- és elhagyása fordul elő
- a tanuló a szöveget módosítja, esetleg értelmetlen mondatokat ír
- végül jellemző a helyesírási készség általános gyengesége
- feltűnőek a tükörírásos elemek, a fölösleges betűelemek, a betű-, szótag-, szókihagyások
- a diszgráfiás gyermekkapcsolási nehézségekkel küzd,írásban is téveszti a szó- és mondatstruktúrát
- és végül, más tananyagokban való előrehaladásához viszonyítva nagyon lassú az írás megtanulásának folyamata
- Az írás szorongást kelt, a gyermek elhanyagolja írásos feladatait
Kezelés:
- speciális logopédiai
- pedagógiai: az olvasás és helyesírás funkciók kezelése, fejlesztése (Meixner Ildikó módszere)
- indokolt esetben az egyéni pszichés zavarok rendezése
Diszortográfia – helyesírás zavar
Az életkorhoz viszonyítva kifejezetten hibás helyesírás jellemzi, aminek nincs egyéb kézenfekvő (pl látásprobléma) magyarázata.
A helyesírási zavar gyakran jár együtt olvasási nehézséggel, azonban önmagában is előfordul. Kizárólagos helyesírási nehézség mellett a nyelvi készségek általában jobbak, mintha olvasási zavar is társul hozzájuk.
Diszkalkulia-Számolási zavar
A diszkalkulia a számok világában való eligazodást nehezíti meg.
A diszkalkuliás gyerekek nehezen számolnak, gyenge a számfogalmuk, rosszul észlelik a mértani formákat és testeket, nem vagy nehezen tájékozódnak a térben és az időben, nem tudják megbecsülni a távolságokat.
Nehézséget jelent számukra a számszimbólumok megértése, felismerése, nehezen értik meg a számok egymás közötti viszonyait, nem képesek azokat meghatározott szempont szerint elrendezni, nehezen fogják fel a számokkal végzett műveleteket is.
Nehezített az alapvető számolási készségek megtanulása, pl. összeadás, kivonás, osztás, szorzás, osztás. Már a számfogalom kialakulásánál, a számérték megértésénél is lehetnek problémák.
Nehézségeik vannak a számok másolása, megtartása műveleteknél, a szorzótábla megtanulása, feladatok a számolási folyamatok szimbólumaival terén, rosszul értik a matematikai kifejezéseket, jeleket, tételeket. Szöveges feladatoknál nehezen tudnak átvinni egyenletbe, a plusz-mínusz felismerése, megértése akadályokba ütközik…stb. Ezek a hiányosságok komoly gondokat okozhatnak nekik a matematikai ismeretek elsajátításában.
A súlyos számolási zavar iskoláskori tipikus tünetei
Gyakran visszatérő, azonos jellegű számolási hibák az alábbi területeken:
– az alapműveleteknél a tíz átlépése,
– a maradék megtartása,
– az irányok figyelembevétele kivonáskor,
– többjegyű szorzóval való szorzáskor a részletszorzatok helyének megállapítása;
– szimbólumok, jelek használata (fizikai, kémiai jelek is),
– soralkotások, növekvő és csökkenő sorok írása és olvasása.
Fogalmi hiányosságok a következőkben:
– szorzás, osztás,
– törtszám értelmezése, tizedes törtek írása, olvasása,
– síkidom és test közötti különbség,
– kerület, terület.
Alapvető mennyiségfogalmi hiányosságok:
– idő, hosszúság, űrtartalom, tömeg mértékegységeinek tudása, átváltása terén.
Ehhez kapcsolódik a különböző iskolai matematikai, kémiai, fizikai képletek, összefüggések tartalmi hiánya, következésképpen azok alkalmazása sem lehetséges, hiába áll rendelkezésre a számológép.
Forrás :
Fejlesztendő területek az iskolakezdés előtt:
- Mozgásfejlesztés
-Finom-motorika fejlesztése
-Figyelem és koncentráció fejlesztése
-Test-séma, térbeli -, és síkbeli tájékozódás fejlesztése
- Sorrendiség és szerialitás fejlesztése
-Számolási készség fejlesztése
A fejlesztést az óvodás, főleg a nagycsoportos évek alatt, illetve az iskolát megelőző nyári szünetben ajánlott elvégezni.